Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne en Ph - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne en Ph - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne en Ph

Door: Coen en Dieuwertje

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

29 November 2013 | Australië, Sydney

Heeee vrienden en vriendinnen, daar zijn we weer. We waren gebleven in Adelaide. Op 18 november werden we daar opgehaald om 2 dagen naar Kangaroo Island te gaan. We werden al om 06.15 opgehaald dus we moesten vroeg uit de veren. We moesten eerst op een van de duurste ferry's ter wereld om op het eiland te komen. Ruim 60 euro pp retour voor 3 kwartier op de boot. We begonnen onze dag met een lookout point over het eiland. Vervolgens zijn we naar een publieke barbecue gereden om te lunchen. Vlak bij de lunchplek waren zandduinen. We hadden al enige ervaring opgedaan in Nieuw Zeeland. Blijkbaar was het nog te weinig ervaring want we hebben een aantal keer zand moeten happen. We hebben ook erg om onze Duitse, Deense en Franse groepsgenoten moeten lachen die naar beneden kwamen. Later in de middag zijn we naar een gebied gereden waar wilde Kangaroos en Koala's zaten.. Dat waren onze eerste grote Kangaroos in het wild. Ook hebben we een Enchila gezien, een soort grote egel. Tijdens het rijden over het eiland moesten we ook regelmatig remmen omdat er een Kangaroo overstak. Een keer liep er zelfs een koala over de weg. Dat was redelijk uniek want die hangen meestal in een boom. Ze slapen ook 20 uur per dag dus meestal als je ze ziet bewegen ze niet veel. 'S avonds hebben we rondom een kampvuur gezeten en bij een aardappelboer geslapen. Rondom de boerderij waren ook Kangaroos en Walibies.

De tweede dag zijn we gestart met een kleine wandeling bij een vuurtoren. Daarna zijn we naar een strand gereden. We hadden een beetje pech met het weer, 13 graden en bewolking, anders konden we daar snorkelen. Het Eiland ligt redelijk dicht bij Antarctica het kon er dus redelijk fris waaien wanneer er een zuidelijke wind stond. Dat was helaas het geval. Anders konden we snorkelen en kanoën. Dit ging helaas niet door. Wel zijn we nog naar een eucalyptus olie farm en een honing farm geweest. We hebben ons prima vermaakt op het eiland maar dus een beetje pech gehad met het weer.

Donderdag en vrijdag hebben we in Adelaide doorgebracht. We zijn daar nog naar de bioscoop geweest naar de Hunger Games 2 (leuke film, beter dan 1). Verder hebben we de rest van onze hostels geboekt in Melbourne en Sydney. Het backpackers seizoen is ongeveer begonnen en dat is ook wel te merken. Het boeken gaat niet meer zo makkelijk als in het begin. Maar het is ons gelukt.

Zaterdag 23 november was het al weer tijd voor onze volgende tour en wel de Great Ocean Road. Toen onze gids Sid ons ophaalde dachten we even dat we in "Waar is de Mol?" zaten. Sid leek namelijk best wel op Johnny. In een goed gevulde bus met 22 personen reden we eerst naar een lookout point waar we over Adelaide heen konden kijken. Het zat eigenlijk niet in onze tour maar Sid hield van niet toeristische dingen en hij ging wat van het programma afwijken vertelde hij. Dat vonden wij natuurlijk helemaal niet erg. Hij was in dat gebied opgegroeid dus hij wist er wel raad mee. De eerste dag was niet echt spetterend tenzij je van graanvelden hield. We moesten van Adelaide naar Melbourne rijden en Sid zei al dat de eerste dag veel rijden was. Ja dat is hier nu eenmaal in Australië. Wel hebben we nog mount Zero beklommen. We konden erg ver weg kijken en hadden een erg mooi uitzicht op de top van de berg. De klim was ook niet zomaar een pad maar meer met stenen enzo. Rond een uur of 7 kwamen we bij onze logeerboerderij aan, gelegen in Halsgap. Een klein dorpje waar overal Kangaroos en hertjes rondhuppelden. Ook vlogen er verschillende kaketoes rond. Na de spaghetti en een rondje hints gingen al vele groepsgenoten slapen. Ik bleef met een klein groepje een aantal potten bier en 4 liter goon (goedkoopste wijn, in een zak) over. Wordt door vele backpackers gebruikt om zat te worden omdat de rest van de alcohol hier abnormaal duur is, zelfs in de bottleshops betaal je veel geld. In de gewone supermarkt wordt geen alcohol verkocht. Wanneer ik me voorstelde vonden velen mijn naam leuk. " ooh Coen like the wine" ik zei altijd maar ja haha. We gingen een drank spelletje doen waar ik de naam niet meer van weet. Een zeer mooi spel wat ik nog wel een keer uitleg voor de geïnteresseerde. Het ging in ieder geval rap haha.

Dag 2 van de Great Ocean road begonnen we met lichte hoofdpijn in een aboriginal museumpje. We hadden een erg mooie groep en gids en er werd onderweg flink geflouwekult. De rest van de dag hebben we erg mooie plaatsen aan de kust bezocht. Het hoogtepunt hadden we tot het laatst bewaart, de 12 apostelen. We vonden het beiden een zeer indrukwekkend en mooi gezicht. We waren tussen het bezichtigen door ook nog even langs de bottleshop gegaan om weer wat bier en goon in te slaan. Deze keer deden er nog een aantal meer mee. We speelden nu " the ring of fire" en "the king". Het eerste spel is een soort kingzen maar dan net iets anders. Ook een mooi spelleke. Het tweede was niet echt een drankspel. Iedereen moest opdrachten verzinnen voor de ander en omdat we van te voren een drankspelletje gedaan hadden was dit erg lachwekkend. Een hele gezellige avond gehad...

Dag 3 begonnen we weer met een katerke en wat mooie stranden. We hebben ook nog een halfuurtje door een mooi oerwoud gelopen waar we ondermeer een vleesetende slak hebben gezien. In de namiddag hebben we nog meer geweldige lookout points gehad. We zijn de dag geëindigd in een surfdorpje. In dit dorp zijn de merken QuickSilver en Ripcurl ontstaan. Er zaten dan ook erg grote winkels van deze merken in dat dorpje. Ze noemde het Surfcity omdat er ook winkels van O'neill en billabong enzo bij zaten, best cool om te zien. Rond een uur of 7 zijn we bij ons hostel aangekomen in Melbourne. We lagen bij 5 andere jongens op de kamer, dus dit keer had Dieuwertje geluk. Het waren hele aardige jongens. Na even met 3 van hen gepraat te hebben bleken er twee van hen betaalde freestyle footballers te zijn. Je weet wel die erg goed trucjes kunnen met een voetbal. Kurtis was de beste van Australië en Ollie de beste van Nieuw Zeeland (tenminste dat zeiden ze, aan de filmpjes te zien maakte ze geen grapje). Zij moesten shows over de wereld de hele wereld geven voor sponsors en ook voor het WK, erg vet dus.

De volgende dag in Melbourne hadden we met 11 groepsgenoten afgesproken om een Free Guided tour te doen door Melbourne. 2 nederlandse dames, 2 duitse dames, een engelse dame en knul, een duitser en een zwitser en wij twee dan. We hadden erg mooi weer en de tour was erg goed. We hebben erg veel over deze supervette stad geleerd en gezien. 'Savonds hebben we met z'n alle nog wat gedronken bij een bar op een rivier. Daar konden we mooi de zonsondergang bekijken. Daarna zijn we naar een kroeg gegaan die we tijdens onze tour waren tegengekomen. We wisten alleen niet meer waar hij zat. Ik had er wel een foto van gemaakt en ik had ook een kaart bij van Melbourne. Als een echte toerist zijn we met behulp van de foto en de kaart toch bij de kroeg beland. Daar hebben we een supergezellige avond gehad.

Op Woensdag 27 november hadden we onze tour naar Philip Island staan. De tour was wel leuk maar niet super vonden we. We waren naar een dierentuintje gegaan naar allemaal dieren die we al gezien hadden. Daarna naar nog meer koala's en een soort kinderboerderij. We zijn wat te veel verwend de laatste tijd wat dat betreft. Dan is het allemaal niet meer zo spannend. Alleen het eind van de dag was wel bijzonder. De Pinguïn Parade. Er kwamen zo'n 250 pinguïns uit de zee om op het land te slapen. Het was alleen zo toeristisch dat het gewoon lachwekkend was. We zaten tussen een goeie 1000 Chinezen op een tribune naar de pinguïns te kijken. Je kon er zelfs popcorn kopen haha. Maar het was wel een grappig gezicht. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden. Daar stonden ze erg streng op te controleren.

Onze laatste dag 28 november Melbourne was behoorlijke klote dag. We kwamen er 's ochtends achter dat we op dit moment Thailand nog niet binnenkomen. We vliegen daar 1 december naartoe. Je mag Thailand in voor 30 dagen, zonder visum wat je hoeft aan te vragen. De plannen zijn ook om in de 7 weken die we in zuid oost Azië naar Vietnam en Laos te gaan. We zijn dus niet 30 dagen in Thailand. Maar wij moeten wel aan de grens kunnen bewijzen dat dat zo is (dit kan alleen met een internationaal vliegticket) Of je moet een visum hebben. Een visum voor langer dan 30 dagen Thailand aanvragen kan alleen in Nederland. Dat is dus al geen optie meer voor ons. De enige andere optie die we hebben is dus een vliegticket boeken. We hebben heel onze ruwe planning omgegooid en de hele dag geprobeerd een ticket van Bankok naar Siem Reap (Cambodja) te boeken. Maar het is nog steeds niet gelukt. Erg frustrerend, we zijn zelfs bij een boekingskantoor geweest.

Vandaag vrijdag 29 november zijn we met de nachtbus aangekomen in Sydney, de stad waar ons Australië avontuur zes weken geleden begon. Dit weekend is een festival in Sydney dus alle hotels en hostels zitten bomvol. Gelukkig hebben we twee bedden kunnen bemachtigen voor twee nachten. Niet echt een hostel om over naar huis te schrijven maar daar slaan we ons vast ook wel weer doorheen. Het is vandaag wel gelukt om een ticket te boeken, dus dat is goed nieuws! Ook hebben we een boete weten te ontlopen. We hadden het verkeerde treinkaartje gekocht, maar omdat we konden bewijzen dat we pas zes weken in Australië zijn en dus geen verstand hebben van het openbaar vervoer ;) kwamen we er goed vanaf. We hebben er net weer een drie uur durende stadstour opzitten die ook erg leuk was en nu gaan we onze avond afsluiten bij een soort markt met eten, muziek en theater. Morgen nog een laatste dagje naar Bondi Beach en dan zit ons Australië avontuur er al weer op. We hebben super erg genoten en veel leuke mensen leren kennen! Het was echt geweldig! Zondag gaan we richting Bangkok om maandag meteen door te vliegen naar Cambodja. We hebben er veel zin in! Tot het volgende verhaal!

Groetjes aan iedereen en een fijne Sinterklaas natuurlijk!

• 29 November 2013 - 19:59

Arent:

Dag Dieuwertje en Coen,

De Sint ligt lui op zijn bedje,
    Dit jaar voor hem geen verzetje,
    Geen bezoek aan de Hazenputten,
    daar zijn geen kleine grutten.

Ja, die kleine zit wel te denken,
    Wat zal de Sint dit jaar schenken?
    Een tablet, ander vriendje of een fiets?
    Nou kleine meid, dit jaar helemaal niets!!!

Om over die grote maar te zwijgen,
    Die wil altijd wel wat krijgen,
    En dit klinkt een beetje hard,
    maar uit het oog, uit het hart.

De Sint wil er nog eens op wijzen,
    als jij zo graag wil reizen,
    moet je er mee leren leven,
    voor de Sint valt er nu niets te geven!

Dus hij rekt zich nog maar een keertje uit,
    En geeuwt behoorlijk luid,
    Hij denkt tijdens het lome turen,
    Dit mag voor hem nog wel wat langer duren!

Jullie zitten weliswaar aan de australische kust,
    maar de Sint komt helemaal tot rust,
    En hij heeft de grootste lol,
    want zijn portemonnee blijft afgeladen vol.

Volgend jaar maar weer zo'n reis,
    Dat heeft voor jullie dan wel een prijs,
    Maar terwijl jullie surfen en varen,
    Kan de Sint behoorlijk wat besparen!

Nu is het wel klaar met de lol,
    het wordt ook wel een beetje te dol,
    Want je moet je niet vergissen,
    De Sint begint jullie ook wel te missen!

Dus geniet nog van de komende weken,
    voor je het weet zijn ze weer verstreken,
    Kijk heel goed in het rond,
    en kom thuis gebruind en gezond!

De Sint en Piet kijken uit naar jullie verhalen,
    en hoeven zelfs Coen's teksten niet meer te vertalen,
    Hij krijgt een welgemeend compliment,
    voordat ik deze reactie verzend!

Groeten van Sint, Piet en Max!

• 03 December 2013 - 17:21

OPA Van DIJK:

GEWELDIGE VERHALEN OVER JULLI REIS ,HEEL MOOI OM TE LEZEN
    HEEL GROETEN van OPA en OMA van DIJK

• 04 December 2013 - 17:30

Thea:

Hoi Coen en Dieuwertje,
    Wilde net een rijmpje voor jullie gaan maken maar ben al te laat, Sint is me al voor geweest en HOE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gelukkig is daar op wat kleine luxe probleempjes na alles goed en gezellig.
    Wij gaan ons opmaken voor een zeer koude en stevige wind met kans op natte sneeuw ja jullie lezen het goed, dit is andere koek dan aan het strand liggen bakken, pakjesavond tegenmoet vol spanning klopt ons hart of de Pieten het dak op kunnen om het een en ander door de schoorsteen te gooien.
    Geniet ook weer van de volgende trip, en wij volgen het wel en wee weer met veel plezier.

Groetjes John en Thea