Fox Glacier, Arthurs Pass, Oamaru en nog meer.... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Fox Glacier, Arthurs Pass, Oamaru en nog meer.... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Fox Glacier, Arthurs Pass, Oamaru en nog meer....

Door: Coen en Dieuwertje

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

11 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Nadat we de gletsjer in Franz Jozef bezocht hadden zijn we verder gereisd naar Fox Glacier. Ook daar hebben we de gletsjer bezocht. Helaas hadden we daar niet zo'n mooi weer dus die wandeling was maar van korte duur. We kregen in Fox Glacier al te horen dat de Haast Pass (een weg waar wij door moesten naar Queenstown) was afgesloten. Het regende daar heel erg waardoor er veel rotsen (ten grote van bestelbusjes) naar beneden kwamen en het niet veilig was om door heen te rijden. We konden dus kiezen of heeeeeelemaal terug rijden of het er toch op gokken en nog verder te rijden naar Haast. We hebben voor het tweede gekozen. Tijdens de weg naar Haast hebben we nog een stop gemaakt bij een zalmkwekerij. Daar hebben we heerlijke zalm gegeten. Daarna zijn we verder gereden naar Haast. De hele weg heeft het erg hard geregend en gewaaid dus we waren er al bang voor dat de weg van Haast naar Queenstown nog niet open zou zijn. Toen we in Haast aankwamen bleek ons vermoeden te kloppen. Het was op dat moment zaterdag. Volgens het weerbericht bleek het daar pas op woensdag beter weer te worden. Toen hebben we er voor gekozen om terug te rijden. We moesten in totaal ongeveer 700km omrijden. We waren allebei best chagrijnig toen we dat hoorden. Maarja anders moesten we 4 dagen in de regen daar wachten en dat is ook saai.

Na ongeveer 3 uur gereden te hebben kwamen we aan bij Arthurs Pass. Dit is een van de twee wegen die van West naar Oost gaan. Het was er zonnig en supermooi. Overal bergen en mooie valeien en mooie meren. Toen waren we eigenlijk best blij dat we terug moesten anders hadden we dit waarschijnlijk nooit gezien. We hebben ook op Arthurs Pass overnacht op een gratis Camping aan een meer. We zijn nog nooit zo mooi wakker geworden. Daarna zijn we verder gereden naar de stad Oamaru. Toen we bij de Isite (informatie centrum) aankwamen, kwamen we erachter dat daar pinguins zaten. Die wilden we natuurlijk wel even zien. Ze komen savonds op het strand tussen half 6 en half 8. Echter hadden we meer kans in het dorpje Moeraki om daar de pinguins te spotten omdat daar een kolonie zat. Dus daar zijn we naartoe gereden. Daar hebben we toen savonds bij ondergaande zon tussen de pinguins gelopen. Ze stonden op ongeveer 3 meter afstand. Ook waren er zeehonden die als fotomodel voor ons poseerden. Was echt mooi om te doen. Vooral Coen vond dit helemaal geweldig en wilde nog een dagje blijven om savonds weer naar de pinguins te gaan. Jammer genoeg regende het de hele dag en avond daarop en zijn we niet meer gegaan.

Daarna zijn we verder gereden naar Te Anau, een stadje voor Milford Sound. Daar zijn we de Isite binnen gelopen en hebben we onze cruise door de fiorden van Milford Sound geboekt en een camping vlakbij. Toen zijn we doorgereden naar de camping want we waren moe van het lange rijden. Ook op de weg daarnaartoe was weer genoeg te zien. De volgende dag moesten we vroeg op want om 9.15 vertrok onze boot. We hadden het weerbericht bekeken voor die dag en het zou de mooiste dag van de week worden. Gelukkig had Piet gelijk! De hele dag heeft de zon geschenen met geen wolkje aan de lucht. De cruise door de fiorden was dan ook geweldig en we hebben er heel erg van genoten. Overal kwamen watervallen naar beneden omdat het de afgelopen dagen zo geregend had en we hebben ook nog een aantal zeehonden gezien. Geweldige dag!

Die dag zijn we teruggereden naar Te Anau, en omdat het zo'n mooi weer was besloten we hier te blijven. We hebben de middag in de zon doorgebracht voor onze camper. De volgende dag zijn we naar Queenstown gereden, waar we op dit moment nog steeds zijn. 's Middags door de stad gewandeld en de Isite bezocht om te kijken wat voor leuke dingen we allemaal konden doen. Queenstown staat bekend om haar extreme sporten zoals skydiven en bungyjumpen. Helaas zat het weer gisteren nog niet echt mee maar we zijn van plan morgen van de grootste schommel ter wereld af te gaan. Vandaag is het gelukkig wel mooi weer. Gisteren zijn we nog lekker uiteten geweest bij Flame waar Coen een halve spare ribs naar binnen heeft gewerkt. Super lekker en een leuke avond gehad. We gaan nog lekker een weekje genieten en dan op naar Sydney!

Veel liefs,

Coen en Dieuwertje

• 11 Oktober 2013 - 11:26

Peggy:

Hoi Coen & Dieuwertje,

Wat super gaaf wat jullie allemaal al hebben gezien en gedaan. En de foto's WOW...
    Geniet ervan en ben erg benieuwd naar jullie volgende avontuur!

x Peggy

• 11 Oktober 2013 - 20:40

Arent:

Pinguïns zullen waarschijnlijk gedacht hebben dat ze soortgenoten zagen. De poserende zeehond was verliefd op Coen!!!
    Vanaf nu niet te veel over eten schrijven, ik zie de spareribs al voor me, dus dat stimuleert niet erg. Maar het is denk ik nu al een onvergetelijke reis, jullie hebben al de meest fantastische dingen gezien en beleefd! Goede reis naar Sydney en tot het volgende verslag! Groeten uit Portugal!

• 12 Oktober 2013 - 23:55

Maria En Huib:

We hebben weer super mooie foto's gezien en het spectaculaire filmpje van Coen.
    Wat een lef.Dieuwertje was het niks voor jouw geweest.!!!!
    Geniet er nog van en we volgen jullie weer . Veel groetjes van ons

• 14 Oktober 2013 - 13:27

Theo & Jet:

Hi Coen, wat een vette film was dat!!
    Ik zou het niet durven, knap hoor!
    En Dieuwertje, even een compliment voor je schrijfstijl, perfect!
    Nog veel plezier samen.
    Dikke groet.