Phnom penh en Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Phnom penh en Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Phnom penh en Ho Chi Minh

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

10 December 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo beste vrienden,

Ten eerste willen we even zeggen dat we alle leuke reacties op onze verslagen super leuk vinden. Het is net elke keer een cadeautje. Bedankt daarvoor!!

Na ons Siem Reap avontuur zijn we doorgereden naar Phnom penh. We konden kiezen tussen een grote bus of een kleiner busje (taxibusje). Voor 1,5$ (1$=0.75€) meer konden we met de taxibus mee en zouden we ipv 7 uur maar 5 uur onderweg zijn dus de keuze was voor ons zo gemaakt. We zijn er nog steeds niet helemaal uit of ze nu aan de rechterkant of aan de linkerkant van de weghelft rijden maar toch krijgt rechts bij ons de voorkeur omdat het stuur links zit net als in Nederland. De wegen hier zijn redelijk slecht maar ik persoonlijk vind het niet tegenvallen. Gewoon asfalt maar wel met veel hobbels en kuilen. Ze rijden hier netjes met twee handen aan het stuur, één om te sturen en één om te toeteren. Onderweg was ons busje kapot gegaan. We moesten ongeveer een uur wachten totdat er een ander busje kwam. Maar dat was niet erg want we konden mooi even gaan eten.

De eerste dag in Phnom penh zijn we 's ochtends naar Tuol Sleng geweest. Dit was vroeger een school maar is tijdens de burgeroorlog gebruikt als gevangenis waarin mensen gemarteld werden. In Cambodja is in 1975 een communistische beweging aan de macht gekomen (Khmer Rouge) onder leiding van Pol Pot. Volgens hem moesten alle mensen gelijk zijn en dezelfde denkbeelden hebben. Op 17 april 1975 moest iedereen zijn stad of dorp verlaten om 12 uur aan één stuk door op het boeren land te werken. Mensen die gestudeerd hadden zoals leraren, ministers, diplomaten en politie agenten zouden andere denkbeelden hebben dan die van Pol Pot. Zij werden door het leger, Khmer Rouge, vermoord. Hij vermoordde zelfs zijn eigen familie. Doordat Cambodja nu communistisch was, was het dus gesloten voor de buitenwereld. Bijna niemand wist dus wat er eigenlijk gaande was. In ruim 3 jaar tijd zijn er bijna 3 miljoen Cambodjanen vermoord door hun eigen volk. Voordat dit allemaal begon woonden er 8 miljoen.

In Tuol Sleng waren martelinstrumenten, veel foto's, de cellen en mensenbotten te zien. Op de vloertegels van de kamers zaten zwarte vlekken. Dit was bloed van de gevangenen. Mensen werden er dagen, weken en soms zelfs maanden gemarteld voordat ze naar de killing fields gebracht werden. Daar werd iedereen vermoord, zonder pistool. Kogels waren te duur dus gebruikte ze een schep, een mes, bamboe of iets dergelijks om mensen te vermoorden. Die killing fields hebben we smiddags bezocht. Ook dit was weer erg indrukwekkend. We kregen een koptelefoon op die ons over de killing fields vertelden. We kregen ook verhalen te horen die overlevenden vertelden. Echt verschrikkelijk, hoe dat mensen zulke dingen kunnen doen. Er waren verschillende massagraven te bezichtigen. Er lagen mensenbotten op de oppervlakte. Die komen er nog steeds omhoog, vooral tijdens het regenseizoen (dat is tijdens de zomer in Nederland) Weinig mensen weten precies wat er daar allemaal afgespeeld heeft omdat simpelweg iedereen vermoord werd.

Neef Twan had me laten weten dat je ook kon schieten in een shootingrange. Die was vlak bij de de killing fields. Ik vond het wel een beetje cru omdat na al deze indrukwekkende dingen gezien te hebben te gaan doen. Maar het was 15km van ons hotel af en het leek me wel vet om een keer te doen. Dus hebben we toch besloten om naar de range te gaan. Daar heb ik met een M16 / Ak47 geschoten. Hoho dat was wel ff vet! Dieuwertje had geen zin om te schieten dus we zijn ook meteen weer vertrokken. Savonds hebben we rustig onze indrukken en gedachten laten bezinken en er nog over nagepraat.

De volgende dag hebben we Wat Phnom bezocht, een leuke tempel maar niet zo heel boeiend. Daarna zijn we nog naar de central markt gegaan. Daar hebben we een cado gekocht voor Dieuwertjes verjaardag. Ja want nu is ze toch echt bijna jarig (14 december wordt ze 22). Ze heeft het al ongeveer elke dag minimaal 1 keer laten weten dat ze bijna jarig is maar nu komt het toch wel erg dichtbij. Erg spannend allemaal. Na de central market zijn we nog naar de Russian market geweest. De central market vonden wij leuker. Die was niet zo krap en het stonk er niet zo. Tot nu toe hebben we elk land afgesloten met een sushirestaurant. We wilden deze traditie voortzetten dus zijn we daar nu ook weer naartoe gegaan. De beste sushi tot nu toe!

We zijn in totaal een week in Cambodja geweest. De mensen zijn echt super aardig. We hebben ook erg veel respect voor de Cambodjanen, hoe ze het land weer opgebouwd hebben na die verschrikkelijke tijd. Toen de burgeroorlog afgelopen was had niemand iets en ze moesten het maar uitzoeken. Erg knap hoe ze dit opgebouwd hebben. Hem Vung vertelde ons dat hij hoopte op een dag zoveel geld verdiende dat hij meer kon kopen dan alleen eten voor zijn gezin. Die tijd zit er nu aan te komen voor de mensen uit Cambodja zei hij.

Onze volgende stop is Ho Chi Minh (Vietnam)(ruim 12 miljoen inwoners). We kwamen daar rond een uur of 16.00 aan. De dag erna zijn we wat door de stad gelopen. We hebben onder andere het oorlogsmuseum over de Vietnamoorlog bezocht. Ook dit was weer best heftig. Voor de rest vonden we de stad niet zo leuk. Er hing een smog en het was er erg benauwd. We hebben de steden nu wel even gezien en we zitten nu in een slaapbus naar Dalat. Hier gaan we met easy riders de natuur in...

Tot de volgende keer maar weer!!

Met een vriendelijke groet,

Coen en Dieuwertje (die bijna jarig is)

• 10 December 2013 - 15:25

Martijn En Sanne:

He Dieuwertje en Coen,
    Klinkt allemaal erg indrukwekkend en interessant wat jullie meemaken!
    Wat een avontuur hebben jullie dadelijk beleefd samen, een super herinnering!
    Geniet samen nog van de tijd die komen gaat en Dieuwertje alvast van harte ;)
    Groetjes Martijn en Sanne

• 11 December 2013 - 19:32

Thea:

Hoi Dieuwertje en Coen,

Sjonge sjonge wat een belevenissen in een paar dagen tijd, het is maar goed dat jullie nu de verslagen maken als je alles moet vertellen als je thuis komt dan was je al veel vergeten.
    Hier is alles al in kerstsfeer inclusief de donkere dagen voor kerst,
    Is het niet raar als je daar bent aan kerst te denken als het niet koud is ????
    Ook alvast van Harte Gefeliciteerd voor je 22ste verjaardag a.s. zaterdag maak er samen een onvergetelijke superdag van.

De Hartelijke groeten van John en Thea

• 12 December 2013 - 19:46

Geer:

Wat een reis zeg,die jullie aan het maken zijn. En het weertje ook lekkerder als hier. En maak er een fijne verjaardag van Dieuwertje, in de zon je verjaardag vieren maak je hier niet mee.Lang zal ze leven,lang zal ze leven,lang zal ze leven in de gloria,in de gloria,in de gloriaaaaaaaa. Zo toch nog een beetje Nederlands. GEFELICITEERD. Groetjes Jan en Geer.