Brisbane, Fraser island and the Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Brisbane, Fraser island and the Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Brisbane, Fraser island and the Whitsundays

Door: Diwi en Coenzie

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

08 November 2013 | Australië, Airlie Beach

G'day mates!

Het is weer een week geleden sinds ons laatste verslag dus tijd voor een nieuwe. We hebben zoveel gedaan dat we zelf ook even na moeten denken.... Na Byron Bay hebben we de bus gepakt naar Brisbane. Smiddags zijn we naar een park gelopen in de stad waar net de afsluiting bezig was van een geldinzamelweekend voor kanker. Daar zijn we de hele middag dan ook blijven hangen. Na een heerlijk diner dat bestond uit een bak fruit en cheesedippers (hadden geen honger) hebben we nog een film gekeken. Nou ja 10 minuten dan want toen viel Coen al in slaap.

De volgende dag hebben we een stadswandeling gemaakt. Brisbane bestaat eigenlijk uit twee delen gescheiden door een rivier. Na het eerste deel zijn we via een van de vele bruggen overgestoken naar het andere deel. Midden in de stad zagen we ineens een soort strand/zwembad. Heel mooi en gezellig daar. Daarna hebben we de gratis Ferry gepakt en zijn we weer teruggevaren. Zo konden we mooi de hele stad zien vanaf het water. Savonds hebben we bij een van de 100den sushitentjes sushi gehaald en op het balkon van ons hostel opgegeten, met mooi uitzicht over de stad. De volgende ochtend vroeg opgestaan, om half 6, want we moesten de bus hebben naar Hervey Bay. Ruim op tijd kwamen we aan bij de vertrekhal. Om zeven uur toch maar iemand gebeld of we wel goed waren, maar we stonden goed en moesten gewoon wachten. Om half 8 nog steeds geen bus... Eindelijk om 8 uur, een uur te laat, kwam daar een bus aangereden. Moest die stomme buschauffeur nog een voucher hebben ook, dus Dieuwertje stormde naar binnen om dat ding aan de balie uit te laten printen. Bij de balie zei de mevrouw: "Je kan ook de bus om 7.45 pakken, die doet er korter over." Ik zei "het is al kwart voor 8 geweest, waar is die bus dan?" Was iemand ons blijkbaar even vergeten te vertellen dat het in Brisbane een uur eerder is dan in Byron Bay.... En bedankt. Het verklaarde wel een hoop (waarom begint die film een uur te laat??).

Aangekomen in Hervey Bay was het hostel ons vergeten op te halen dus hebben we nog een uur moeten wachten. Best een pechreis nu we het zo achteraf bekijken ;) maar het weer, zwembad en privekamer in het hostel maakten veel goed. De rest van de dag hebben we lekker uitgerust en wat foto's op internet gezet, want we hadden ook nog eens gratis wifi. Dat is echt zeer bijzonder in Australië want bijna overal moet je betalen. De volgende dag was het dan zover: Fraser Island! Het grootste zandeiland ter wereld. We werden om kwart voor 8 opgehaald en rond half 9 zaten we op de boot. Na een uur kwamen we aan op het eiland. Daar ontmoetten we onze tourguide voor de komende drie dagen: Jason. Leek sprekend op André Pronk dus dat maakte het meteen al grappig. Hij bleek ook een grote dosis humor te hebben dus we hebben veel gelachen. We werden in een soort Dakartruck geladen en werden er meteen goed aan herinnerd dat het een zandeiland was. Na een uur flink heen en weer te zijn geschud kwamen we aan bij Lake McKenzie. Daar hebben we een middag gerelaxt. Na de lunch reden we naar het regenwoud en hebben daar een wandeling gemaakt. Even tussendoor een kleine impressie van onze groep van 39 man. We hadden een aantal bijnamen verzonnen. Zo had je Heino aus Deutschland, echt een grappig manneke die volgens Coen zijn broer had kunnen zijn. Hield alle vrouwen voor de gek en het liefst zat hij ze de hele dag te vervelen. Dan had je een Indiër, die zichzelf A.J. noemde, maar zijn echt naam bleek Avici te zijn. Veel vetter natuurlijk. Zijn plan was om tien jaar te werken en reizen en dan als hij 39 was ging hij weer een keer terug naar India. Hij kon ook een perfecte imitatie geven van het accent van Italianen die Engels praten. Die hadden we namelijk ook in onze groep, Italianen. Na drie dagen observatie zijn we er achter gekomen dat ze neven zijn, maar eerst dachten we aan een stel, toen leek dat patiënt en dokter eerder in de buurt kwam. De een sprekend Kees Flodder, dus die noemden we dan ook Kees. Zet daar André Pronk naast en je kan je misschien voorstellen dat we veel hebben moeten lachen.

De volgende dag vroeg opgestaan, weer in onze Dakartruck gestapt en op naar the Champagne Pools. Gelukkig konden we een heel stuk over het strand rijden, dat losse zand was soms net of je in een attractie zat. Coen kwam er ook meteen achter waarom je altijd je gordel om moest doen. Op het strand zijn we nog gestopt bij een scheepswrak. Omdat je niet in de zee mag zwemmen vanwege de stroming en haaien, deden we dat in meren of in de Champagne Pools. Dit waren een soort diepe plassen met zeewater, gescheiden van de zee door rotsen. Daarna doorgereden naar een Lookout Point over Sandblows, een grote zandvlakte en gezwommen in een Creek. Savonds was het Halloween dus Jason had ons vuilniszakken gegeven en de opdracht gegeven hier een kostuum van te maken. Onze groep bleek best creatief te zijn, maar Coen was toch echt de winnaar met zijn geweldige Batman pak. Hij had natuurlijk ook de familienaam hoog te houden als het gaat om een verkleed partijtje in Australië. Twan van Eijndhoven heeft hier namelijk ook een verkleedpartijtje gewonnen. Jason had niet verwacht dat we ons zo goed zouden verkleden dus kregen we twee kannen bier van hem als beloning.

De 3e dag op Fraser hebben ook gezwommen in twee hele mooie meren. Vooral Lake Wabby was prachtig. Voordat we bij Lake Wabby waren moesten we nog wel even 40 minuten in de hitte en het losse zand lopen op slippers. In dat meer hebben we ook meteen een Vis spa gehad. Er kwamen namelijk allemaal van die hele kleine visjes aan je voeten en benen eten. Uiteindelijk hebben we afscheid genomen van de groep. 3 supermooie dagen gehad. Een heel gaaf eiland en alles was perfect geregeld.

Op 2 november zijn we met de greyhound bus van Hervey Bay naar Airlie Beach gereden. Een busreis van 14 uur. De reis viel best mee vonden we, we waren ook niet echt gaar toen we daar aankwamen. Airlie Beach is een heel leuk plaatsje. Een hele mooie Lagoon met allemaal palmbomen aangelegd en de winkels en kroegjes enzo, zag er allemaal gezellig uit. De volgende dag was het dan zover, een tweedaagse zeiltocht door Whitsundays. We hadden van veel andere reizigers al gehoord dat het echt mooi moest zijn dus we waren erg benieuwd. De eerste dag zijn we naar Whitsundays island gevaren. Het grootste eiland van het gebied wat Whitsundays heet. Eenmaal daar aangekomen werden we vanaf de zeilboot met kleine motorbootjes op het strand gezet. We waren met een groep van 22 personen. Toen iedereen op het strand was gingen we naar een look out Point over de Whitsundays. Waauuw echt prachtig, lichtblauw water, witte stranden en eilanden. We keken deels op White Heaven Beach. Daar hebben we de rest van de dag vertoeft. Het zand was bijna net zo wit als sneeuw. In de zee zaten Sting Ray's (pijlstaart roggen). In de namiddag zijn we teruggegaan op de zeilboot. We hebben nog een heel stuk gevaren naar een plek waar we erg mooi de zonsondergang konden kijken. We zagen ook erg veel vleermuizen over komen vliegen. En er zat een dolfijn rondom onze boot. We sliepen met z'n alle op de boot, redelijk krap maar het ging allemaal prima.

Dag 2 van de zeiltocht hebben we op twee plaatsen gesnorkeld. Ook weer helemaal super, tijdens de eerste snorkel hebben we vissen en koraal gezien in alle kleuren van de regenboog. Daarnaast zagen we ook nog twee schildpadden, de eerste was ongeveer 80cm en de tweede ongeveer 120cm. Ik en Dieuwertje zagen ze als eerste. Daarna zijn we een stukje verder gezeild en werden we in een ander gebied uitgezet. Tijdens de tweede snorkel hebben we ook weer koraal gezien en nog meer vis. Awesome!!

Rond 16.00 kwamen we weer aan in Airlie Beach. We hebben nog even bij de Lagoon gelegen en hebben savonds lekker noodles gegeten aan het strand. De zeiltocht was ook weer goed geregeld. Het eten was goed en de bemanning, die bestond uit 2 jongens en een man, waren ook heel tof. Kortom prachtige dagen!

Het is hier trouwens elke dag rond de 28 a 30 graden met een blauwe lucht. Wat voor weer is het in Nederland? Haha Seeyaaaaa

• 08 November 2013 - 22:36

Arent:

Australië is zo te lezen heel erg vet, maar ik denk dat het nog niets is wat wij elke dag meemaken. Bosbranden zijn hier niet aan de orde, want bij ons valt het bluswater met bakken uit de hemel. Verder hebben we hier te maken met een groot bruin monster, die proberen we ook weg te jagen, maar komt telkens weer terug. Dus probeer ik dit beest ook te leren om koekjes uit mijn mond te pakken, maar dat snapt hij nog niet erg. Wel ligt hij de hele dag op zijn rug!
    Vandaag lekker gegeten in Eindhoven bij Zarzo met je opa en oma, om de verjaardag te vieren. Morgen naar het altijd exotische Geldrop, om de verjaardag van je peettante bij te wonen. Je leest het, er gebeurt hier altijd wat!
    Ook de fietsendief is weer actief in Nijnsel, de omafiets hebben ze meegenomen, maar het kan ook zijn dat Jens de fiets aan iemand heeft meegegeven in ruil voor een biertje! En zo rollen we van het ene avontuur in het andere. Ja, dan denk je, down under gebeurt het, maar vlak Nenzul ook niet uit!
    Have fun daar, geniet er van. Let een beetje op de portemonnee, er wordt niets meer gesponsord, dus als je alles kwijt bent zul je daar schapen moeten gaan scheren!

Groeten, ben weer benieuwd naar jullie volgende belevenissen.