Vang Vieng, Luang Prabang en Huai Xai - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Vang Vieng, Luang Prabang en Huai Xai - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Vang Vieng, Luang Prabang en Huai Xai

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

06 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

Sabaidee partypeople!

Hier weer een nieuw verhaaltje over Dieuwertje en Coen. We waren gebleven in Vang Vieng. Een erg touristisch dorpje met veel restaurantjes en cafétjes. De eerste avond hebben we lekker gegeten bij een erg vet restaurant aan de rivier. Tweede kerstavond was goed geslaagd. Vang Vieng staat bekend om het "Tuben". Dat is in een oude vrachtwagenband jezelf af laten drijven in de aangrenzende rivier. Onderweg kom je bij barretjes, de mensen van de bar gooien een touw in het water en vissen je dan zo naar de kant. Dit leek ons wel een plezierig uitstapje dus daar hebben we ons de eerste dag aan gewaagd...

In ons zwempak zijn we richting het kantoortje van het tuben gelopen. We werden met een tuktuk naar de rivier gebracht. Het was gelukkig mooi weer. We werden bovenaan de rivier gedropt. We zijn in de rivier geplonsd en lieten ons lekker naar de eerste kroeg dobberen. Daar hebben we mensen leren kennen. De namen weet ik niet meer precies, ik weet nog renske, Pieter en Menno. Maar uiteindelijk waren we met een hele groep. We hebben bij de eerste kroeg Big Beer Lao, Whisky (mix), Vodka (mix) en een borreltje gedronken. De sfeer zat er al goed in. Er werd gefrisbeed, gebierpongt en zelf hebben we gevolleybald. Na een tijdje zijn we naar de tweede bar gedobberd. Daar hebben we vrolijk het één en ander genuttigd en gebuurt. Zo ook bij de derde kroeg. We moesten voor 18.00 uur terug zijn anders kregen we onze borg niet terug en moest we een boete betalen. Helaas haalde we dat dobberend niet meer. De hele groep ging in draf naar de tuktuks om op tijd terug te zijn. We waren precies op tijd gelukkig. Het was echt mooi, iedereen was kei zat en er waren geen ongelukken gebeurd zover wij weten. We hadden afgesproken om na het tuben nog naar een kroeg genaamd "the kangaroo" te gaan. Helaas hebben we dit niet meer gehaald. We lagen al erg vroeg te tukken.

De volgende dag zijn we met een dikke kater gaan bergbeklimmen. Daar zijn gelukkig ook geen ongelukken gebeurd. Het was wel vet om een keer gedaan te hebben. We klommen mooi tegen de rotsen omhoog, dat was niet zo eng. Het naar beneden laten abseilen was wat minder leuk vonden we. De begeleiders waren ook niet zo goed vonden we. Het waren drie jongens van rond de 19. Twee waren best klein en de ander ging wel. Zij moesten ons naar beneden laten vieren van ongeveer 25 meter. Verder waren het ook geen leuke jongens, dat was dus wel een beetje jammer. Smiddags zijn we nog lekker wezen eten en hebben we film gekeken op de hotelkamer. Verder hebben we in Vang Vieng erg veel pannekoeken met nutella en banaan gegeten. Er stonden veel pannekoekenkramen in het dorpje. Lekkkeerrrr!!

Na onze avonturen in Vang Vieng zijn we met de bus naar Luang Prabang gereden. De ergste busreis tot nu toe. We reden door de bergen langs ravijnen en met onze sjoof hielden we soms ons hart vast, wanne gek. De weg was ook niet best en alleen maar bochten. Gelukkig zijn we, in de avond, heelhuids in Luang Prabang aangekomen. Een erg leuk stadje met veel leuke restaurantjes en tempels. De tempels hebben we even gelaten voor wat ze zijn. We zijn naar Elephant Village gegaan om daar mahouttraining te krijgen. Leren olifant rijden. We wilden ons geld niet uitgeven aan bedrijven waar de olifanten slecht behandeld worden. Dat gebeurt namelijk op best veel plaatsen. In Laos worden veel olifanten gebruikt om hout te sjouwen. De olifanten die dit doen worden niet oud en worden vaak ook slecht behandeld. Elephant village kocht deze olifanten. Wanneer ze de olifanten vrij laten is de kans erg groot dat ze weer gevangen worden en worden gebruikt in de houtkap. Om een olifant te onderhouden is veel voedsel, dus geld nodig. Om aan geld te komen wordt er mahouttraining gegeven aan toeristen. De olifanten werden best goed behandeld vonden we. In het wild is natuurlijk altijd beter. Ze moesten nu toch nog wel 7 uur per dag werken met toeristen. Dat is wel minder dan de 10 tot 12 uur in de houtkap, zeker minder zwaar.

We zaten in een groepje van 7, waaronder 2 andere Nederlanders. Ook een stelletje. We wisten niet dat vader Arent ook een broertje had. De mannelijke Nederlander leek namelijk erg veel op Arent haha. We hebben hem vast kunnen leggen op de foto dus thuis kun je eens kijken. Eerst mochten we naar de baby olifant Maxi gaan kijken. We hebben hem en zijn moeder bananen gevoerd. Vervolgens kregen mahouttraining. We moesten wat termen zoals links, rechts, voorruit en achteruit in het Lao leren. Daarna mochten we op de olifant zitten. Niet in een bakje maar gewoon op zijn nek. Daarna hebben we geluncht en hebben we een ritje gemaakt op de olifant door de rivier en daarna verder over het land. Echt mooie beesten! Later op de dag zijn we naar een waterval geweest. Daar heb ik nog ff gezwommen en Dieuwertje een lekkere ijsco gegeten. Daarna hebben zijn we met een lange dunne motorboot teruggegaan naar het olifantenkamp. We moesten de olifanten namelijk naar hun slaapplaats in de jungle brengen.

De volgende ochtend, op oudejaarsdag, moesten we vroeg op om de olifanten in bad te doen. Dat was echt mooi. Je merkte aan de olifanten dat ze dat zelf ook superleuk vonden. Ik heb al enige ervaring met auto's wassen maar dit gaat toch net even iets anders haha. We zaten op de olifant zijn rug en met een borstel schrobde we hem lekker schoon. Her en der kwam er een grote olifantendrol bovendrijven wat eigenlijk meer grappig was dan vies. Vervolgens hebben we ontbeten en hebben we met het broertje van Arent en zijn vriendin nog een trekking gedaan langs watervalletjes. Dat zijn toch even wat andere activiteiten dan vuurwerk afsteken en oliebollen eten. Smiddags zijn we nog wel even naar de bakker geweest. Ze hadden helaas geen oliebollen maar wel genoeg andere lekkernijen dus hebben we dat maar gekocht. We zagen dat ze vlakbij ons guesthouse op het plein al van alles aan het opbouwen waren voor savonds. We hebben dan ook op dat plein nieuwjaar gevierd. Het was echt leuk en typisch Laoaans ( of hoe je dat ook zegt). Op het podium waren verschillende zang en dans optredens geweest. Het werd ook uitgezonden op de Laoaanse tv. Om 23.50 kwamen er 5 mannen op het podium, zeer bijzondere exemplaren, die begonnen al met aftellen. Wij lagen helemaal in een deuk. Maar dat is dus typisch Laos, ze nemen het hier niet zo nauw met de tijd. Waar ze wel weer goed in zijn is bier drinken. Er werd niet veel vuurwerk afgestoken. Daarentegen gingen er wel honderden wensbalonnen de lucht in, wat ook een erg mooi gezicht was. Op een gegeven moment gingen er erg veel mensen op het podium staan dansen. Daardoor was het podium kapot gegaan dus dat mocht op een gegeven moment niet meer. En de D.J. die kon er ook geen hout van. Af en toe was het een paar minuten muziek dan weer stil. Halverwege de nummers dat hij de muziek afzetten haha. Al met al was het een mooie party.

Op 1 januari hebben we mooi rustig aan gedaan. We hebben onszelf lekker laten masseren en wat gerelaxt. Op 2 januari hebben we de slowboat gepakt naar Pak Beng. Daar hebben we overnacht en de volgende dag zijn we verder gegaan met de boot naar Huai Xai. Een klein dorpje tegen de grens van Thailand. Hier hadden we de Gibbon Experience gepland staan. Tokkelen door de Jungle van Laos. Op 4 januari werden we met een pick up naar de jungle gebracht. Eerst moesten we twee uur de berg oplopen. Het was warm en we waren blij dat we er waren. Daarna mochten we gaan ziplinen (tokkelen). Super gaaf, hoog boven en door de jungle aan kabels van verschillende lengtes. De langste die we gedaan hebben was 600 meter, de meeste waren rond de 400 meter. Op de tokkel zat een stuk fietsband waarmee je af moest remmen. We hadden hier ook weer een hele leuke groep. We hebben met zijn allen overnacht in een boomhut op 36 meter hoogte, echt geweldig! De volgende dag zijn we weer verder gaan zippen. Uiteindelijk moesten we dezelfde route ook weer terug lopen. Nu bergaf dus dat scheelde wel. Dit was ook weer echt een vette ervaring!

Dit was ons avontuur in Laos alweer. Op dit moment zijn we onderweg naar Chiang Mai, Thailand. Laos is echt een mooi land. We hebben hier erg veel vette dingen gedaan en gezien. De mensen in Laos zijn erg vriendelijk en vooral erg relax. Niemand maakt zich hier druk en de steden zijn ook gewoon best rustig. Misschien komt het wel omdat het bier hier zo lekker is. Ik snap wel dat ze dat hier zoveel drinken, Beer Lao.

Nog maar twee weken....
Aan de ene kant vinden we het wel jammer maar aan de andere kant hebben we ook wel weer zin om iedereen te zien.

En er is alweer een van Eijndhoven bijgekomen lezen we. Gefeliciteerd Twan, Anneke, opa Jo en oma Jaan!!

Lateeeeerrr

• 06 Januari 2014 - 16:41

Arent:

Maar goed dat jullie het allemaal hebben opgeschreven, anders zou je echt niet meer weten wat je allemaal hebt gedaan. Zeker niet na al die hoeveelheden alcohol die genuttigd worden! Geen wonder dat Dieuwertje regelmatig klaagt over hoofdpijn en/of buikpijn. Wij het hier maar zielig vinden en zwaar meeleven, worden het daar halve alcoholisten. De AA is inmiddels ingeschakeld! Staan te wachten op Schiphol op 20 januari!
    Het schiet inderdaad nu al weer op! Goed om het lezen dat jullie blij zijn ons weer te zien, is ook altijd weer de moeite waard. Hier wacht dan waarschijnlijk weer de rauwe werkelijkheid in vergelijking met het betoverende zuidoost-azie, zeker wat temperatuur betreft. Verwachting is dat volgende week de winter gaat intreden, maar onze Piet zegt wel meer....!
    Benieuwd hoe Thailand gaat bevallen, daar willen we echter geen verslagen of foto's van zien, want anders is voor ons de lol er wel af in maart.
    Have fun in Bangkok! Nieuwste toeristische attractie is je aansluiten bij een demonstratiegroep en dan een vliegveld lamleggen, of openbaar vervoer, of kruispunten. Of stenen gooien naar de ME! Ook een mooie ervaring!

groeten!!!

• 06 Januari 2014 - 18:03

Stan:

Prachtig maar jaloersmakend verhaal!

• 08 Januari 2014 - 10:29

Erna:

Wat een ervaringen weer! Tja wat moeten we daar nog op zeggen...: Geweldig Prachtig.
    Super!!
    Wij genieten met jullie mee en zullen de nieuwe verhalen en foto's dan ook gaan missen ,
    maar we kijken natuurlijk uit om jullie weer in levende lijve te zien.
    Nog mooie dagen in Thailand .

Groetjes xx