Hanoi, Halong Bay en Vientiane - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Hanoi, Halong Bay en Vientiane - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Hanoi, Halong Bay en Vientiane

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

26 December 2013 | Vietnam, Hanoi

Ho Ho Ho daar zijn we weer. Ten eerste allemaal een zalig kerstfeest;). We waren gebleven in Hue (Vietnam). Daar hadden we regenachtig en best fris weer en volgens de voorspellingen zou dit weer nog wel een paar dagen aanhouden. Daar hadden we geen zin in dus hebben we daar na 1 overnachting de nachttrein gepakt naar het noorden, Hanoi de hoofdstad. Ook daar was het maar iets van 15 graden maar het was in ieder geval zonnig.

De eerste dag hadden we een Vietnamese kookcursus staan in de ochtend. Samen met de chef gingen we eerst naar de locale markt om wat verse groente te scoren. Tijdens ons bezoek aan de markt kwamen we erachter dat zo'n beetje alles wat kan lopen of zwemmen wordt gegeten in Vietnam. Kippen, kikkers, padden, krabben, kreeften, slakken, eenden, verschillende soorten en maten vis, het werd daar allemaal midden op straat geslacht, ontleed en verkocht. Honden en katten waren schijnbaar ook verkrijgbaar maar dat hebben we niet gezien. De chef had ons verschillende vruchten laten proeven die we nog nooit gezien hadden. Best lekker allemaal! Na ons avontuur op de markt zijn we naar het restaurant gegaan. Daar hebben we een Vietnamese salade, loempia's en kip klaargemaakt. Ook hebben we een paar figuurtjes uit groente leren snijden. Een roos uit een tomaat, een bloem uit een wortel en hartjes van een komkommer. Daarna hebben we het lekker zelf opgegeten:D.

Smiddags hebben we nog wat door Hanoi gewandeld en bustickets gekocht voor een tripje naar Halong Bay. De volgende dag zijn we met de bus en boot naar Cat Ba island gegaan. Dat is het grootste eiland in de baai van meer dan 1000 eilanden. Het exacte aantal weten we niet meer precies. Vanaf Cat Ba Island hebben we een tweedaagse rondvaart gedaan. Het was echt een prachtig gezicht. Overal rotsen die uit het water omhoog staken. In de baai wonen ook erg veel mensen op het water in kleine huisjes. Erg bijzonder om dit allemaal te zien. Eerst zijn we aangemeerd bij een ander eiland waarop 300 mensen woonden. Op dit eiland hebben we een korte fietstocht gemaakt en daarna zijn we naar één van de hoogste bergen geklommen uit de baai. Vanuit hier hadden we een prachtig uitzicht. Smiddags zijn we wezen kayakken. Na 13.00 was het laagtij dus konden we door grotten kayakken om zo bij verschillende meren te komen, erg cool om te doen. We hebben de nacht doorgebracht in een strandhutje. De volgende ochtend hebben we eerst een stuk gevaren en daarna hebben we weer wat gekayaked. Dit keer moesten we een lamp op ons hoofd omdat we anders niks zagen in de grot. Smiddags hebben we nog wat rond gevaren en zijn we bij mensen wezen kijken die op het water woonden. Ik heb daar nog gevist (niks gevangen) en Dieuwertje heeft naar vissen en krabben gekeken. Ze hadden er een vis van 70kg rondzwemmen in een net. Die hadden ze al 10 jaar en bracht geluk volgens hen. Het was echt een dikke joekel. Tijdens de zonsondergang zijn we teruggevaren naar Cat Ba Island. Daar hebben we nog lekker op het terras gezeten en de volgende dag zijn we teruggegaan naar Hanoi.

In de ochtend van 24 december zijn we naar Vientiane (hoofdstad Laos) gevlogen. Hier hebben we eigenlijk de hele middag op het terras gezeten bij een Belgisch Biercafe. Hier hebben we ook ons kerstdiner verorberd. Daar heeft Dieuwertjes buik nog steeds last van. Op de eerste kerstdag zijn we door de hoofdstad gefietst om naar verschillende tempels en gebouwen te gaan kijken. We zijn ook naar het COPE visitor centre geweest, inderdaad indrukwekkend Stan. Een orthopedisch centrum waar ze arm en been protheses maken voor mensen. Tijdens de Vietnamese oorlog liep er een groot deel van de Ho Chi Minh Trail (=een pad waardoor Vietnamezen goederen vervoerden, zoals munitie en tanks) door Laos. Dit pad werd door de Amerikanen gebombardeerd. Zij kregen de opdracht om alles wat bewoog te bombarderen. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld. Tijdens de oorlog zijn er meer bommen gevallen dan dat er mensen woonden in Laos. Door die bommen raakten veel mensen ledematen kwijt. Nu, 40 jaar later, liggen er nog steeds bommen in Laos. Daardoor blijven er ook nog steeds doden en gewonden vallen. We hadden de documentaire Bomb Harvest gekeken, best interessant. Deze ging over een Australiër die de bommen opspoorde en ontmantelde en ook de lokale bevolking opleidde om deze te kunnen ontmantelen. Savonds hebben heerlijk gegeten bij een leuke pizzeria.

Op dit moment, 2e kerstdag, zijn we onderweg naar Vang Vieng. Opzich zijn we redelijk snel, in 2.5 week, door Vietnam gegaan. We wilden graag door naar Laos omdat het daar 25 graden is ipv 15. Ook hadden we wat minder met de steden in Vietnam. Ze zijn superdruk en ze hebben ons een aantal keer proberen op te lichten met buskaartjes, taxiritjes en hotelkamers. In het algemeen vonden we de Cambodjanen ook veel vriendelijker dan de Vietnamezen (er wonen ook genoeg aardige mensen hoor). Maar ondanks dat hebben we er wel echt een supermooie tijd gehad, het is echt een prachtig land en een aparte cultuur om te zien. Nu zitten we alweer in Laos. Over 3,5 week komen we alweer naar huis. Het schiet nu toch wel echt op maar we proberen er nog steeds elke dag evenveel van te genieten!

Smakelijk eten en drinken en alvast een goede jaarwisseling!

Adios Amigos

• 26 December 2013 - 08:55

Stan:

Veel plezier met tuben! Bier Lao is het lekkerste bier van de wereld dus 'geniet' te zat! ;)

• 26 December 2013 - 11:11

Noortje Scheepers:

Schitterend en heel leuk geschreven jullie verhalen
    mooie foto s nog heel veel pezier en alvast een
    fijne jaarwisseling gr xx