Van Dalat naar Hoi An met de motor - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu Van Dalat naar Hoi An met de motor - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Dieuwertje Dijk - WaarBenJij.nu

Van Dalat naar Hoi An met de motor

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

17 December 2013 | Vietnam, Hoi An

Heeee boys and girls!

We zijn in 5 dagen van Dalat naar Hoi An gegaan. Dit keer niet met de bus, vliegtuig of camper maar achterop de motor bij de Easy Riders! De dag voordat ons avontuur begon kwamen de motormuizen eerst met ons kennismaken bij ons hotel. Vu en Lee vertelden ons in het kort wat we gingen doen. Ze wisten het zelf ook nog niet precies en dat stond ons wel aan.

Dag 1
'S ochtends om 8.00 werden we opgehaald. Onze backpack werd achterop de motor gebonden en ons avontuur kon beginnen. De eerste stop was bij een oud treinstation. Daar werden we geïnterviewd door locale scholieren. We kregen al een beetje in de gaten dat ze westerse mensen best bijzonder vinden. Daarna zijn we verder gereden en hebben we stops gemaakt bij een veld waar wat boerkes aan het werk waren en bij een zijdenfabriek. De volgende stop was bij een koffieplantage, hier heb ik weazel koffie gehad. Dat is koffie gemaakt van koffiebonen die een wezel heeft gegeten en daarna weer heeft uitgepoept. Sommige zullen het misschien wel herkennen. Het was een goei bakkie en het is ook nog eens erg gezond! We hebben de wezels daar ook nog gezien. Daarna hebben we een korte trekking gedaan bij de Elephant waterfall. Vervolgens zijn we door prachtige natuur verder gereden en hebben we de zonsondergang gekeken op een brug die over een meer lag. In het meer stonden allemaal huisjes, erg mooi! Daarna zijn we verder gereden in het donker. We hebben overnacht in een dorpje aan het Lak Lake. We sliepen in het huis van een local. Wel gewoon op een matras dat op de grond lag met een muskietennet eromheen. Echt een vette dag! We waren erg blij dat we nog 4 dagen met ze mee mochten.

Dag 2
Toen we opstonden zagen we dat er allemaal koeien, honden, kippen en varkens in het dorp rondliepen. Na het ontbijt adviseerde Vu ons om even naar het eind van het dorp te lopen daar kon je mooi over het meer heen kijken. Toevallig staken er net 6 olifanten met locals erop het meer over. Daarna liepen ze door het dorp heen. We zijn een stukje met ze meegelopen waarna we onze spullen hebben gepakt en weer achter op de motor zijn gesprongen. Nadat we door mooie rijstvelden zijn gereden zijn we gestopt bij de elephantrock. Daarna hebben we een stop gemaakt bij fam van de Meulengraaf in Vietnam, een baksteenfabriek. Later op de dag hebben we gezwommen bij een waterval. Dat was echt gaaf. Wij waren daar als enige en de natuur was er prachtig. Alleen het volk van laaf ontbrak nog voor de rest was het net de Efteling. Savonds zijn we bij een restaurantje wezen eten waar we onze eigen loempia's mochten vouwen. Hmmmm.... Daarna hebben we nog even een geheugenkaartje voor het fototoestel gekocht, het rolletje was namelijk vol.

Dag 3
Was de zere konten dag. We hebben die dag 240 km gereden. De maximale snelheid is er 60km/h en de wegen waren niet super dus het grootste deel van de dag haalde we dat niet eens. We hebben die dag een thee en een zwarte peperplanterij bezocht. Ook zijn we bij iemand geweest die zijderupsen kweekte. De manden met de duizenden rupsen stonden ongeveer 2 meter van zijn bed. Het waren witte rupsen en je kon ze gewoon oppakken.

Dag 4 (14 december, Dieuws verjaardag)
We begonnen de dag met een redelijk smerig ontbijt. Vieze soep met o.a. een blokje gestold bloed erin. Gelukkig kregen we er brood bij dus hadden we dat maar gegeten. De eerste stop was bij locals. We zijn langs huizen gelopen die nog echt een oude bouwstijl hadden. Vlak daarna zijn we naar een weeshuis geweest en een houten kerk. De volgende stops waren bij oorlogsmonumenten, hier kregen we interessante informatie bij. De laatste stop was de mooiste, een dorpje midden in het oerwoud aan een waterval. De mensen leefde daar nog echt primitief. Erg vet om te zien. We sliepen die dag in een erg lux hotel. Dat maakte haar verjaardag nog leuker. Ik had de 13e aan de gidsen gevraagd of dat we verjaardagstaart konden krijgen vandaag. Maar dat moest natuurlijk nog wel een verrassing blijven. Toen we savonds het restaurant binnen liepen stond er een hele mooie taart met kaarsjes erop voor Dieuwertje klaar. Die hebben we na de noodles, friet, hert en een aantal goeie borrels ricewine opgegeten. Hij was heerlijk. We hebben die avond nog wat gedronken met de gidsen en wat personeel. Daarna zijn we naar ons hotel gegaan en zijn we daar nog lekker even op het terras gaan zitten. Ze vond het een bijzondere en erg leuke verjaardag.

Dag 5
Hebben we ook weer stops gemaakt in twee dorpjes in de jungle. Tijdens de stops kijkt iedereen ons aan en komen er kinderen naar ons toe. Daarna zijn we door ananasvelden gereden hebben we ook verse ananas gegeten. De laatste stop van de rit was bij de VFC, Vietnam fried chicken, daar hebben we ons laatste maal met de gidsen genuttigd. Vervolgens hebben ze ons afgezet bij ons hotel in Hoi An.

We hebben 5 onvergetelijke dagen gehad. We hebben zoveel mooie dingen gezien, echt vet! Vu en Lee waren ook twee topgidsen, ze spraken goed Engels en hebben veel met ze gelachen!

In Hoi An hebben we 2 dagen lekker uitgerust. Lekker gegeten en gedronken. Nu zijn we onderweg naar Hue.

To be continued,

Diwi en Coenzie

• 17 December 2013 - 11:27

Tante Jet:

hallo saampjes,

weer echt heel leuk hoor jullie verhaal, leuk om te lezen. en van de koffie had ik wel eens gehoord maar toch een raar idee. ik blijf denk ik maar bij de thee.
    en Dieuwertje nog van Harte Gefeliciteerd.nog veel plezier samen en lekker genieten.

groetjes, Fam. v. Dommelen.

• 23 December 2013 - 19:37

Thea:

Hoi Dieuwertje en Coen

We weten niet of jullie daar kerst vieren maar hier is het bijna zover dat iedereen die wil aan de gevulde kalkoen kan.
    De supermarkten puilen uit, je kunt echt zien dat het crises is ha ha.
    Wij hebben het net als andere jaren wel gemakkelijk, mogen gezellig aanschuiven bij Jordy en Maarten en weten zeker dat we niks tekort komen.
    Ook Chantal,Twan en de jongens zijn erbij altijd gezellig.
    Voor jullie maakt het niet veel uit of dat er nou extra zon of feestdagen zijn, vrij zijn jullie toch.
    Geniet nog ff het is bijna 2014 en dan komen de laatste weken in zicht van de lange vakantie. we wensen jullie een gezellige jaarwisseling en een super 2014 toe

Groetjes John en Thea